18 Mayıs 2015 Pazartesi

YENİ MEDYA KAVRAMI

  
Yeni medya için çok fazla tanımlama yapmak mümkündür. Bunun sebebi ise yeni medyanın kapsamlı ve sürekli gelişim gösterip değişen bir mecra olmasındandır. Teknolojinin hızlı bir şekilde gelişim gösterdiği ve kitle iletişim sistemlerinin değişime uğradığı, geleneksel araçların yerini etkileşimli mecralara bırakmasıyla birlikte sayısal teknolojilere verilen bir addır.Genel olarak var olan medyayı etkileşimli olarak sayısal veriye dönüştürme ve bilgisayar aracılığıyla üretim,dağıtım ve paylaşım sağlayan ortamlardır.  Yeni medya temelinde saf bir medya değil; geleneksel medyanın uzantısını taşımaktadır. Bir tarafı bilgisayarla ilgili diğer bir tarafı ise iletişim araçlarına özgü bir yapı barındırmaktadır. Sayısal teknolojinin de gelişmesiyle birlikte 0 ve 1'lerin yaratmış olduğu alan yeni medyanın geniş kitlelere ulaşmasını sağlamıştır. Alıcının kaynak, kaynağın alıcı durumuna gelmesini sağlayan etkileşimli teknoloji olgusudur.
Aynı zamanda internet teknolojisinin gelişim göstermesiyle de birlikte sayısal teknolojinin internet teknolojisiyle güçlü  bir birliktelik oluşturmasıyla " yeni medya çağına" adım atılmıştır.Özellikle de 2000'li yılların yeni medya çağı olarak belirtilmesinin en önemli nedeni de teknolojik gelişmelerin büyük kitleleri etkileyip yönlendirme gücüne sahip olmasıdır.
İnternetle birlikte kitleler ya da bireyler istedikleri zaman istedikleri noktaya ulaşabilme imkanına sahip olmuşlardır. Bize bu durum McLuhan'ın (1980), "Küresel Köy" kavramını en iyi şekilde açıklamaktadır.
Yeni Medya kavramını ele alan Thomson, yeni medyayı kitle iletişim araçları yönüyle ele almaktadır. Bilgi işlem teknolojilerinin yetenekleri artmış, kullanımı kolaylaşmış ve geliştirilebilir özelliklere sahiptir. Sürekli olarak değişim ve gelişim göstermektedir.
Bruce A. Williams'a göre; yeni medyanın keskin sınırları ortadan kaldırdığını ifade etmiş ve teknolojik olarak ele almıştır. Yeni medya teknolojilerinin eş zamanlı bir şekilde haber, bilgi, dosya ve içerik paylaşımına imkan sağladığını da belirtmiştir. Ve yeni medya ortamlarında farklı görüş ve düşüncelerin paylaşımıyla birlikte çok seslilik ortaya çıkmıştır.
Lev Manovich ise; yeni medyayı birbirinden bağımsız bir şekilde gelişme gösteren birbirini etkileyen iletişim araçlarıdır.
Gündelik yaşam alanımızın hemen her alanına girerek iyice yaygılaşan yeni medya, toplumsal hayatın ihtiyaçları nedeniyle kullanımı son derece yoğun bir şekilde artmıştır. Birey ve kitlelerin vazgeçilmez bir uzantısı haline dönüşmüştür. Akıllı telefonlar, ipadlar, internet ortamları yeni medyanın alt tabanında birleştirilebilir. Yeni medya kitle iletişim aracı olmaz özelliği gösterirken aynı zamanda kişilerarası iletişim aracı olma özelliği de göstermektedir.
 Yeni medya teknolojisi kullanıcılar arası etkileşimi sağlamakla birlikte kullanıcı enformasyon arasındaki karşılıklı etkileşimi sağlamaktadır. Yeni medya ile birlikte yöndeşme kavramı ortaya çıkmış ve bu kavram tüm kitle iletişim araçlarının ve diğer teknolojik araçların birbiriyle etkileşim halinde olmasına imkan sağlamıştır. Ve bu durumla birlikte yeni medyayı geleneksel medyadan ayıran farklılar ortaya çıkmıştır.
Bu farklılar:  Etkileşim, Kitlesizleştirme ve Eşzamansızlık'tır.

Etkileşim: Yeni medyayı geleneksel medyadan ayırın en önemli özelliktir. Bunun nedeni ise  yeni medya ortamlarının bütünüyle etkileşim içinde olmasıdır. Geleneksel medya ortamlarında etkileşim sınırlı durumdayken, yeni medya ortamlarıyla birlikte bu sınırlılık ortadan kalkmıştır. Kullanıcıların istedikleri durumda televizyon, radyo ve internet ortamlarına müdahale etme imkanı bulunmaktadır. Yani alıcının kaynak kaynağın alıcı konumuna gelmesidir.
Kitlesizleştirme: Geneleksel medya ortamlarının bütünüyle kitlelere yönelmesiyle birlikte yeni medya ortamlarında bu durum daha bireysel bir alanda gerçekleşmektedir. Yani bireye özel bilgi, mesaj ve içerik paylaşımı yapılabilmektedir.
Eşzamansızlık: Yeni medya ortamlarıyla birlikte bireyler için zaman olgusu ortadan kalmış, bireyler birbirlerine istedikleri zaman ileti gönderebilmekte ve alıcı bu iletiyi istediği zaman yanıtlama şansına sahip olmuştur.


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder