23 Mayıs 2015 Cumartesi

Sosyal Medya ve Web 2.0 Teknolojisi

Web 1.0 dan web 2.0' a geçişle birlikte internet ve teknolojik araçlarda büyük değişimler ve dönüşümler yaşanmıştır. İnternet teknolojisinin değişim ve dönüşüm göstermesiyle birlikte kitle iletişim araçlarının yapısında da köklü değişimlere neden olmuştur. Web 2.0 ile birlikte geleneksel yayıncılıktan yeni medya yayınına geçilmiş ve yayıncılık anlayışında farklılıklar ortaya çıkmıştır. Yeni medyanın hızlı bir şekilde gelişim göstermesiyle birlikte sosyal paylaşım ağları popülerliği artmıştır. Kullanıcılar artık pasif bir durumdan aktif bir duruma geçmiş, kişilerin kendilerine özel kullanım alanları oluşmuştur. Sosyal paylaşım ağları kullanıcı tabanlı olmakla birlikte çift yönlü ve çok yönlü iletişim imkanı da sağlamıştır. Aynı zamanda sosyal medyada eşzamanlı bir şekilde bilgi paylaşımı gerçekleştirilebilmekte ve kullanıcılar ilgi alanlarına göre topluluklar oluştururlar.  Sosyal paylaşım ağları ( facebook, twitter, ınstagram v.b) üzerinden fotoğraf, video ve içerik paylaşımında bulunan kullanıcılar sanal arkadaş topluluğu oluşturabilirler. 
 Mobil cihazlar, akıllı telefonlar aracılığıyla sosyal medya ağları etkin bir şekilde kullanılmaktadır. Bu yüzden günümüzde sosyal medya kullanıcısı oldukça fazladır. 
 Global Web Index 'in yaptığı araştırmaya göre; Twitter kullanıcıları yalnızca twitterda konumlanmıyor. Bu kullanıcıların yüzde 93'ünün Facebookta kullanıcı hesabının olduğu gözlenmiştir. Aynı ankete göre Twitter kullanıcılarının yüzde 78'sı Google+ yer alıyor ve yüzde 76'sı Youtube kullanıcısıdır.  
 Youtube açısından bakacak olursak kullanıcıların yüzde 90'ının Facebook kullanıcısı yüzde 81'i Google+ kullanıcısı, yüzde 69'u da Twitter kullanıcısıdır. ( http://sosyalmedya.co/10-twitter-kullanicisinin-9unun-facebookta-da-profili-var-infografik/ )
                                         
                                                                    


                                                                 
     Son derece yoğun bir kullanıcı kitlesine sahip olan sosyal medya kullanıcılarına bu alanlarda denetimsiz bir ortam imkanı sunmaktadır. Herhangi bir kurula bağlı olmaksızın bireysel olarak katılımda bulunabilmektedirler. Sosyal medyanın gün geçtikçe yaygınlaşması sadece bireylerin değil; kurum ve markalarında ilgisini çekmektedir. Sosyal medya alanlarının daha ucuz ve daha kolay ulaşılabilir olması firmaların reklam ve tanıtım faaliyetlerinin odak noktası haline gelmiştir. Firmalar, ürün ve hizmetlerine yönelik sosyal medya hesapları açarak tanıtım faaliyetlerini sanal ortamlarda sürdürmektedirler. Sosyal paylaşım ağları üzerinden firmalar kullanıcıların istekleri doğrultusunda harekete geçmekte ve tüketicinin ilgisini kazanmaktadır.
    Sosyal medya ekonomik yapıda etkili  olduğu gibi bireyler üzerinde mahremiyet konusunda da etkilidir. Facebook, Twitter, Instagram, Google+ .. v.b sosyal ağlarda paylaşılan içerik, bilgi, fotoğraf, video mahremiyet alanını zedeleyebilmektedir. Bu durum bilgi ve veri hırsızlığına neden olmaktadır. Kişiler yer bildirimleri, fotoğraflarla ya da farklı mesajlar paylaşarak fazla takipçi edinip fenomen olabilmek için kendi rızaları ile mahremiyetlerini paylaşabilmektedirler.

Kaynak: Kırık , Ali Murat (2014). Sosyal Medya: Sosyal Medyanın Kültürel Yabancılaşma Olgusundaki Rolü. 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder